Jeg trives bedst i åbne (piemontesiske) landskaber

Piemonte
Piemonte. En drømmeregion for enhver vin-elsker. Foto: Louise Laurenius

Nogle af mine bedste ferieminder er opstået på forskellige bilture. Som for mange år siden, da min familie og jeg for første gang kørte rundt i hele Europa i en bil uden aircondition, indtil vi til sidst nåede den smukke Cinque Terre-kyst i Ligurien. Eller som da jeg for nogle få somre siden svingede væk fra hovedvejen i Toscana, lukkede GPS’en, og bare kørte derudad, indtil jeg var faret vild, og til sidst ankom til en lille landsby med en lille restaurant – hvor de naturligvis serverede himmelsk mad. Eller som den seneste gang, da jeg lejede en bil sammen med nogle venner i Milano tidligt på efteråret og kørte i retning af Piemonte. Målet for vores rejse var vin, mad og nydelse, og Piemonte opfyldte alle vores ønsker.

En følelse af sommer, en duft af efterår

Det er noget særligt at opleve Piemonte på de tidlige efterårsdage. Når sommervarmen endnu ikke har forladt landskabet, men indbyder til frokoster på udendørs caféer og gåture mellem vinmarkerne. Samtidig bliver efterårsduftene mere og mere tydelige – der er druer, der plukkes og knuses og forarbejdes til magiske dråber. Der er trøfler i skovene, som samles og derefter serveres på hjemmelavede pastaretter. Og der er hasselnødder, som siden omdannes til is og nøddesmør.

Piemonte landskap
En følelser af sommer, en duft af efterår. Foto: Louise Laurenius

Alle disse dufte samles under et kruset lag frisk luft og udsigter, der strækker sig længere, end øjet kan nå. Indbyggerne i Piemonte må være de lykkeligste i verden…

Velkommen til Langhe vin-distrikt

Ligesom dengang i Toscana havde vi ingen egentlig destination på vores udflugt til Piemonte. Vi følte os heller ikke stressede over det, for vores erfaring sagde os, at hvor vi end endte henne, ville det være fint. Men et eller andet sted er du stadig nødt til at dreje væk fra motorvejen, og vi besluttede at gøre det, da der stod La Morra på skiltet. La Morra er blot ét af mange små, hyggelige landdistrikter i Piemonte. Feriestedet ligger midt i Langhe vindistrikt, og nogle af dets nærmeste naboer er Barolo, Barbaresco og Neive, samt de lidt større byer Bra og Alba.

La Morra
La Morra ligger på toppen af en bakke midt i Langhe vindistrikt.

La Morra er smukt beliggende på en bakke omgivet af vinmarker i alle retninger. Det er let for en vin-elsker at tro, at man har nået himlens rige – og hvis jeg skal være ærlig, tror jeg ikke, det er muligt at komme tættere på himlen med begge fødder på jorden. Det er en ren glæde at glemme alt, hvad der kaldes vejbeskrivelser og retninger, og bare lade bilen følge vejen, hvor den fører hen. Eller ja, det er en glæde, indtil du havner i en blindgyde, og dine to eneste valg er at udsætte lejebilen for en tur op over en stigning mellem vinmarkerne eller at ende tilbage på samme vej, som du kom fra…men det er bare en lille parentes i sammenhængen.

A lunch with a view

Efter nogle omveje – som vi valgte at kalde erfaringer – fandt vi en terrasse, hvor lykkelige samtaler blev blandet med lyden af klingende vinglas. Vi besluttede, at det var her, vi ville have frokost i dag – og bagefter er jeg glad for, at vi endte her. Ordene rækker ikke til at beskrive madoplevelsen.

A lunch with a view. Foto: Louise Laurenius
Piemonte Pasta
Åh, hvor jeg ville ønske, at du kunne lugte og smage på denne pasta bare ved at se på billedet… Foto: Louise Laurenius

Det var en oplevelse, der ikke kun omfattede den mad, der var på vores tallerkener, men også omgivelserne, vi var i, vores bord-naboer, der var ligeså glade som os for at være dér, hvor vi var, og ejerne af den lille restaurant – så hjertelige og rare, at de blev vores venner fra første sekund. Ja, jeg kan love dig én ting: Jeg drømte om denne dag flere nætter derefter, og hvis jeg lukker øjnene nu, kan jeg stadig genkalde mig duften af vildsvin, som vi fik serveret som hovedret.

Med nogle flasker Barolo i bagagen

Mætte og tilfredse kørte vi videre i landskabet. Vi holdt ind ved udkigssteder for at beundre den storslåede natur. Vi stoppede ved vejsiden for at løbe ind i vinmarkerne og smage på druerne. Vi stoppede ved de små vinbutikker for at tale med eksperterne – og selvfølgelig for at købe nogle flasker Barolo, som vi kunne tage med hjem.

Vi njöt av utsikten
Vi nød udsigten (så snart, vi havde fået styr på håret). Foto: Louise Laurenius

Og når vi taler om Barolo, så aflagde vi den lille vinby af samme navn et besøg, før vi tog hjem til Milano. Også Barolo er et lille sted, der er værd at anbefale til vin-køb – men personligt synes jeg, at La Morra vinder på charme!

Rundrejser i Piemonte med Hideaways

Præcist på denne måde, som jeg har beskrevet, ville du nemt kunne tilbringe en, to eller flere dage i Piemonte. I Hideaways er vi eksperter i at sammensætte bilrundrejser i Piemonte, hvor du bor på forskellige hoteller og tilegner dig mange oplevelser undervejs. Du kan læse mere om alle vores bilrundrejser her, og hvis du ikke finder dét, du leder efter, er du velkommen til at kontakte mig eller mine kolleger, så vi kan hjælpe dig med at sammensætte en bilrundrejse efter dine ønsker. Buon Viaggio!

Tags fra artiklen
Mere fra Louise Laurenius

De bedste mandler kommer fra Sicilien

Køber du en pose mandler i et dansk supermarked, er det sandsynligvis...